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dc.contributor.authorMoreira, Paulo-
dc.contributor.authorCunha, Diana-
dc.contributor.authorInman, Richard A.-
dc.date.accessioned2019-05-03T11:23:27Z-
dc.date.available2019-05-03T11:23:27Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifierhttps://doi.org/10.1080/17405629.2018.1548349-
dc.identifier.citationMoreira, P. A., Cunha, D., Inman, R. A. (2018)Achievement Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M) in Adolescents: Factorial structure, measurement invariance and convergent validity with personality. European Journal of Developmental Psychology. Retrieved from https://doi.org/10.1080/17405629.2018.1548349-
dc.identifier.issn1740-5610-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11067/4529-
dc.descriptionPublished article at: European Journal of Developmental Psychology-
dc.description.abstractAbstract: The Achievement Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M) is a self-report measure of emotions experienced in class, when self-studying, and during tests for the domain of mathematics. Our aim was to present a Portuguese version of this instrument for use with adolescents and to test its reliability, factorial structure, measurement invariance, and construct validity with personality dimensions. Our sample comprised 1,387 Portuguese students from the 7th, 8th and 9th grades (mean age = 13.2 years). Student responses to the AEQ-M were found to be reliable. Confirmatory factor analysis validated a seven-emotion × three-setting factorial structure. This model demonstrated measurement invariance across gender and grade. As a demonstration of construct validity, the emotions measured by the AEQ-M showed a pattern of associations with psychobiological personality dimensions that were in line with theoretical predictions. These results validate the AEQ-M as a suitable instrument for assessing adolescents’ mathematics-related achievement emotions and their associations with personality.pt_PT
dc.description.abstractResumo: O Achievement Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M) é uma medida de autorrelato de emoções experimentadas em sala de aula, quando se estuda sozinho e durante os testes para o domínio da matemática. Nosso objetivo foi apresentar uma versão em português deste instrumento para uso em adolescentes e testar sua confiabilidade, estrutura fatorial, invariância de medida e validade de construto com dimensões de personalidade. A nossa amostra foi composta por 1387 estudantes portugueses dos 7º, 8º e 9º anos (média de idade = 13,2 anos). As respostas dos alunos ao AEQ-M foram consideradas confiáveis. A análise fatorial confirmatória validou uma estrutura fatorial de sete emoções × três configurações. Este modelo demonstrou invariância de medição entre gênero e série. Como uma demonstração de validade de construto, as emoções medidas pelo AEQ-M mostraram um padrão de associações com dimensões de personalidade psicobiológica que estavam de acordo com as previsões teóricas. Estes resultados validam o AEQ-M como um instrumento adequado para avaliar as emoções de realização relacionadas à matemática dos adolescentes e suas associações com a personalidade.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherTaylor & Francis Onlinept_PT
dc.relationFCT - Fundação para a Ciência e Tecnologiapt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.subjectEmoções de realizaçãopt_PT
dc.subjectAdolescentespt_PT
dc.subjectMatemáticapt_PT
dc.subjectInvariância de mediaçãopt_PT
dc.subjectValidadept_PT
dc.subjectPersonalidadept_PT
dc.titleAchievement Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M) in Adolescents: Factorial structure, measurement invariance and convergent validity with personalitypt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.peerreviewedYespt_PT
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