Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11067/4529
Title: Achievement Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M) in Adolescents: Factorial structure, measurement invariance and convergent validity with personality
Author: Moreira, Paulo
Cunha, Diana
Inman, Richard A.
Keywords: Emoções de realização
Adolescentes
Matemática
Invariância de mediação
Validade
Personalidade
Issue Date: 2018
Publisher: Taylor & Francis Online
Citation: Moreira, P. A., Cunha, D., Inman, R. A. (2018)Achievement Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M) in Adolescents: Factorial structure, measurement invariance and convergent validity with personality. European Journal of Developmental Psychology. Retrieved from https://doi.org/10.1080/17405629.2018.1548349
Abstract: Abstract: The Achievement Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M) is a self-report measure of emotions experienced in class, when self-studying, and during tests for the domain of mathematics. Our aim was to present a Portuguese version of this instrument for use with adolescents and to test its reliability, factorial structure, measurement invariance, and construct validity with personality dimensions. Our sample comprised 1,387 Portuguese students from the 7th, 8th and 9th grades (mean age = 13.2 years). Student responses to the AEQ-M were found to be reliable. Confirmatory factor analysis validated a seven-emotion × three-setting factorial structure. This model demonstrated measurement invariance across gender and grade. As a demonstration of construct validity, the emotions measured by the AEQ-M showed a pattern of associations with psychobiological personality dimensions that were in line with theoretical predictions. These results validate the AEQ-M as a suitable instrument for assessing adolescents’ mathematics-related achievement emotions and their associations with personality.
Resumo: O Achievement Emotions Questionnaire-Mathematics (AEQ-M) é uma medida de autorrelato de emoções experimentadas em sala de aula, quando se estuda sozinho e durante os testes para o domínio da matemática. Nosso objetivo foi apresentar uma versão em português deste instrumento para uso em adolescentes e testar sua confiabilidade, estrutura fatorial, invariância de medida e validade de construto com dimensões de personalidade. A nossa amostra foi composta por 1387 estudantes portugueses dos 7º, 8º e 9º anos (média de idade = 13,2 anos). As respostas dos alunos ao AEQ-M foram consideradas confiáveis. A análise fatorial confirmatória validou uma estrutura fatorial de sete emoções × três configurações. Este modelo demonstrou invariância de medição entre gênero e série. Como uma demonstração de validade de construto, as emoções medidas pelo AEQ-M mostraram um padrão de associações com dimensões de personalidade psicobiológica que estavam de acordo com as previsões teóricas. Estes resultados validam o AEQ-M como um instrumento adequado para avaliar as emoções de realização relacionadas à matemática dos adolescentes e suas associações com a personalidade.
Description: Published article at: European Journal of Developmental Psychology
Peer reviewed: Yes
URI: http://hdl.handle.net/11067/4529
ISSN: 1740-5610
Other Identifiers: https://doi.org/10.1080/17405629.2018.1548349
Document Type: Article
Appears in Collections:[ILID-CIPD] Artigos

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