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Title: Metodologias, estratégias e obstáculos para a internacionalização : o caso das empresas portuguesas no mercado russo
Author: Guedes, Olga Vladimirovna
Advisor: Oliveira, Maria Elizabeth Faria Real de
Guerreiro, José Miguel Silva
Keywords: Internacionalização empresarial
Comércio internacional
Issue Date: 2013
Abstract: Duas importantes economias no que respeita ao mercado do comércio internacional são conhecidas como a União Europeia e a Rússia. Recentemente o progresso da globalização e a multinacionalização das grandes empresas, com o forte acréscimo da competição, manifesta-se em todos os continentes. Daí as estruturas industriais e de comércio nacional depararem-se com a gigantesca rivalidade concorrencial. Torna-se extremamente necessário indicar de forma precisa, as estratégias inovadoras que determinam orientação e definição dos critérios de escolha dos mercados, formas legais de entrada e possíveis obstáculos encontrados nos processos de internacionalização que garantam a sua capacidade de sobreviver e crescer na envolvente internacional. A finalidade desta dissertação consiste em avaliar e determinar o impacto de vários factores que influenciam o comércio internacional entre Rússia e Portugal e desta forma complementar a informação existente. A metodologia utilizada consistirá numa análise fundamentada baseada em questionários a empresas portuguesas com presença nos mercados de Leste.
Two important economies of international trade markets are known as the European Union and Russia. Recently the process of globalization and internationalization of large companies, with strong increase of the competition has manifested in all continents. Industrial structures and national trade faced with the daunting competitive rivalry. It is extremely necessary to indicate precisely, innovative strategies that determine the orientation and definition criteria for the choice of markets, legal forms of entry and possible obstacles in the process of internationalization to ensure its ability to survive and grow in the international environment. The purpose of this thesis is to evaluate and determine the impact factors that influencing the trade between Russia and Portugal and complement the existing information. The methodology will consist in a qualitative analysis based on surveys and interviews with Portuguese companies with presence in the East. To accomplish this goal, we made for this study, interviews with national companies managers, by doing a survey on the internationalization of the market in Eastern Europe, identifying cases of success and failure in business, and correct ways that contribute to future investments. We expect with these investigation be able to contribute significantly to the development of Portuguese companies. We purpose that this study demonstrate the portrait of domestic firms in the internationalization in the Russian market, highlighting the paths and how to get this prospecting.
Description: Mestrado em Gestão
Exame Público realizado em 27 de Março de 2014
URI: http://hdl.handle.net/11067/2404
Document Type: Master Thesis
Appears in Collections:[ULF-FCEE] Dissertações

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