Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11067/6408
Title: Possibilidades na prática clínica com adolescentes sob a ótica da gestalt-terapia
Other Titles: Possibilities in clinical practice with adolescents from gestalt therapy perspective
Author: Maes, Karol Rodrigues
Keywords: Gestalt-Terapia
Psicologia clínica
Jovens - Psicologia
Issue Date: 2020
Citation: Maes, Karol Rodrigues (2020) - Possibilidades na prática clínica com adolescentes sob a ótica da gestalt-terapia. Revista de Psicologia da Criança e do Adolescente. ISSN 1647-4120. 11:1 (2020) 145-164.
Abstract: Este artigo teve como objetivo abordar as possibilidades na prática clínica individual com adolescentes sob a ótica da Gestalt-terapia, tendo como foco as possibilidades vivenciais de intervenção. Porém, para que essas possibilidades contemplem as necessidades do adolescente e para que façam sentido na relação terapeuta- cliente é preciso pensar para quem, para quê, quando, onde e como utilizá-las. Por isso, refletiu-se sobre o conceito de adolescente, incluindo as suas singularidades e comunalidades e o cuidado de não generalizá-lo e estereotipá-lo. Para tal cuidado, abordou-se, também, o conceito de desenvolvimento para a Gestalt-terapia, que não acredita em fases de idade pré-definidas. Além disso, refletiu-se sobre as possibilidades na prática clínica, desde a chegada do adolescente ao consultório, passando pela entrevista, pela compreensão diagnóstica, pelo contrato psicoterapêutico, pela psicoterapia em si e, por fim, pelo contato, sem o qual não haveria a humanidade no trabalho. Com todos esses cuidados, pôde-se copilar as possibilidades vivenciais de intervenção. Concluiu-se que, além das especificidades, há muitas possibilidades de adolescer, portanto, o trabalho psicoterapêutico precisa estar em consonância com essa variedade e, assim, disponibilizar um vasto e criativo arsenal psicoterapêutico.
This article aims to address the possibilities of individual clinical practice with adolescents from the Gestalt therapy perspective focusing on the experiential intervention possibilities. However, in order for these possibilities to contemplate adolescent needs and to make therapist-client relationship sense, we have to think about who, what for, when, where and how to use them. Therefore, we have to ponder about the adolescent conceptualization, including its singularities and commonalities and be very careful not to generalize it and stereotype it. For such care, we also approach the Gestalt therapy development concept, which does not accredit pre- -defined age phases. In addition, we reflect on the clinical practice possibilities, from the adolescent’s arrival to the office, through the interview, through the diagnostic understanding, through the psychotherapeutic contract, through the psychotherapy itself and, finally, through the contact, because without it there would be no humanity at work. With all these precautions, It was possible to copulate the intervention experiential possibilities. It was concluded that, in addition to the specificities, there are many possibilities for adolescence, so psychotherapeutic work needs to be in line with this variety and thus provide a vast and creative psychotherapeutic arsenal.
Description: Revista de Psicologia da Criança e do Adolescente. - ISSN 1647-4120. - V. 11, n. 1 (2020). - p. 145-164.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/11067/6408
Document Type: Article
Appears in Collections:[ULL-IPCE] RPCA, v. 11, n. 1 (2020)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rpca_v11_n1_2020_10.pdfArtigo949,79 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons