Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11067/5567
Title: Ataco com fúria para me proteger : o comportamento disruptivo e o olhar relacional da clínica psicodinâmica : um estudo de caso
Other Titles: I attack furiously to protect myself : the disruptive behavior and the relational look of the psychodynamic clinic : a case study
Author: Sargento, José
Oliveira, Sandra
Keywords: Distúrbios do comportamento em crianças
Psicoterapia psicodinâmica
Issue Date: 2019
Abstract: O comportamento disruptivo parece configurar, em muitas circunstâncias, a via de expressão da angústia que não encontra espaço relacional para poder ser pensada e expressa de forma mais adaptativa. Neste contexto, a psicoterapia psicodinâmica pode ser uma abordagem muito útil, não só no esbatimento da sintomatologia, como na promoção de competências relacionais e simbólicas. A partir da análise de um caso clínico, perspetiva-se a psicoterapia como um espaço relacional que acolhe as angústias de que a criança vai procurando fugir, ao mesmo tempo que as legenda e liga com os aspetos essenciais da sua vida. A relação terapêutica funcionará, assim, como o catalisador dos recursos simbólicos e relacionais da criança, ajudando-a a construir competências alternativas – mais mediadas pela mentalização do que pelo acting impulsivo - de gerir e expressar as emoções.
Disruptive behavior seems to configure, in many circumstances, one way of expressing anxiety that does not find a relational space where it can be thought and expressed in a more adaptive way. In this context, psychodynamic psychotherapy can be a very useful approach, not only in the blurring of symptomatology, but also in the promotion of relational and symbolical competencies. From the analysis of a clinical vignette, psychotherapy is viewed as a relational space which welcomes the anxiety from which the child is trying to escape, while subtitles and associates it with essential aspects of his life. The therapeutic relationship will function, thus, as a catalyzer for the child’s symbolic and relational resources, helping him building alternative competencies – more mediated by mentalization than impulsive acting – to manage and express emotions.
Description: Revista de psicologia da criança e do adolescente. - ISSN 1647-4120. - V. 10, n. 2 (2019).- p. 315-322
URI: http://hdl.handle.net/11067/5567
https://doi.org/10.34628/gdjd-9g48
Document Type: Article
Appears in Collections:[ULL-IPCE] RPCA, v. 10, n. 2 (2019)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rpca_v1_n2_2019_20.pdf71,68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons