Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11067/5326
Title: Estratégia empresarial : da diferenciação à sobrevivência
Author: Antão, Mário Alexandre Guerreiro, 1965-
Keywords: Empresas - Planeamento estratégico
Issue Date: 2004
Abstract: O presente artigo pretende reflectir sabre os processos de decisão estratégica, os modelos de análise estratégica que lhe servem de suporte e a vantagem de utilizar técnicas de avaliação do lucro esperado, associadas as decisões dos gestores, que valorizam a existência de um desenlace incerto, entre vários possíveis recorrendo a métodos inspirados nos avanços da Inteligência Artificial (nomeadamente, "Machine Learning"). Trata-se de retomar a utilização de arvores de decisão aplicadas a processos de tomada de decisão em Planeamento Estratégico, combinando-a com instrumentos e métodos de apoio a tomada de decisão, alvo de investigação teórica e investigação aplicada que tem, por excelência, o seu campo de experimentação nas empresas e restantes entidades que na sua vivencia diária se vêm obrigadas a optar entre varias estratégias alternativas com vista a atingirem os objectivos estratégicos a que se propõem.
This article is meant to reflect about the processes of strategical decision associated to the decisions of managers that value the existence of unknowns in the final outcome of a business operation, the models of strategical analysis that support the decisions and the advantages of using prospect profit evaluation technics (with the aid, for example, of methods inspired by the breakthroughs in Artificial Intelligence, namely in the field of "Machine Learning"). The use of decision trees is once again applied to processes of decision making in Strategical Planning, combined with the use of support methods of decision making. This methods have been the subject of theoretical and practical research, and its field of experience is, by excellence, the companies and entities that have to opt between alternative strategies with the aim of attaining its strategical objectives.
Description: Lusíada. Economia & empresa. - ISSN 1645-6750. - S. 2, n. 4 (2004). - p. 101-111.
URI: http://hdl.handle.net/11067/5326
Document Type: Article
Appears in Collections:[ULL-FCEE] LEE, n. 04 (2004)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lee_04_2004_05.pdf8,44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis Logotipo do Orcid 

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons